Τετάρτη 13 Μαΐου 2009

ΤΟ ΒΗΜΑ 28/9/08: ΠΑΝΑΚΡΙΒΑ ΔΙΟΔΙΑ ΣΕ ΔΡΟΜΟΥΣ - ΔΟΛΟΦΟΝΟΥΣ

Τα διόδια-φωτιά στους κατ' ευφημισμόν εθνικούς δρόμους, που παραμένουν καρμανιόλες, έχουν εξοργίσει τους οδηγούς, οι οποίοι καλούνται να πληρώσουν... χρυσάφι για να περάσουν από διαδρομές στις οποίες κινδυνεύει κάθε λεπτό η ζωή τους. Οι αντιδράσεις των οδηγών οχημάτων ξεκίνησαν την άνοιξη με την αύξηση της τιμής των διοδίων στο μεγαλύτερο τμήμα της εθνικής οδού Αθηνών - Θεσσαλονίκης και κορυφώθηκαν τις τελευταίες ημέρες, μετά την αύξηση στις τιμές των διοδίων στην εθνική οδό Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα, ενός δρόμου που ενοχοποιείται για ρεκόρ τροχαίων ατυχημάτων ειδικά στο δεύτερο τμήμα του, τον διπλής κατεύθυνσης δρόμο μιάμιση λωρίδας κυκλοφορίας χωρίς διαχωριστική νησίδα.

Οι εθνικές οδοί της χώρας παραχωρήθηκαν σε ιδιώτες για 30 χρόνια, προκειμένου να τις επισκευάσουν ή να τις ανακατασκευάσουν και να τις λειτουργήσουν, αναλαμβάνοντας και τη συντήρησή τους. Τα ακριβά διόδια όμως ισχύουν από την εγκατάσταση των παραχωρησιούχων, η οποία θεωρητικώς σηματοδοτεί και την έναρξη των εργασιών βελτίωσης των δρόμων αυτών, οι οποίες θα ολοκληρωθούν σε έναν χρόνο. Ωστόσο, καθώς τα έργα είτε δεν έχουν ξεκινήσει ακόμη είτε βρίσκονται σε προκαταρκτικό στάδιο, οι οδηγοί είναι καταδικασμένοι να πληρώνουν ακριβότερα και περισσότερα διόδια, προτού καν γίνουν οι βελτιώσεις στους οδικούς άξονες.

* Ο ρόλος των εταιρειών

Οι εταιρείες επέβαλαν αυξήσεις προτού ολοκληρωθούν τα έργα ακριβώς για να γίνουν τα έργα. Συγκεκριμένα, πρόκειται για πολιτική επιλογή του ελληνικού κράτους, το οποίο για να εξασφαλίσει την οικονομική συμμετοχή του στη μετατροπή των εθνικών οδών της χώρας σε αυτοκινητοδρόμους έκρινε ότι αυτά τα χρήματα θα έπρεπε να καταβληθούν από τους πολίτες μέσω των διοδίων και όχι από κάποιο κρατικό κονδύλιο. Η απόφαση ελήφθη προκειμένου το ελληνικό Δημόσιο να προχωρήσει στη μετατροπή των εθνικών οδών της χώρας σε αυτοκινητοδρόμους, δηλαδή σε ασφαλείς δρόμους για την κυκλοφορία των οχημάτων, κάτι που αναμένεται να επιτευχθεί περί το 2012! Για τον σκοπό αυτόν υπήρξε μάλιστα ειδική πρόβλεψη στις συμβάσεις παραχώρησης που υπεγράφησαν μεταξύ του ΥΠΕΧΩΔΕ και των ιδιωτών-παραχωρησιούχων, τις οποίες ψήφισε η ελληνική Βουλή και αποτελούν πλέον νόμους του κράτους.

Ως τότε οι οδηγοί θα πληρώνουν ακριβά διόδια, σε δρόμους οι οποίοι θα ανακατασκευάζονται, δηλαδή θα είναι πιο επικίνδυνοι από ό,τι είναι τώρα, αφού θα εκτελούνται έργα. Επιπλέον κάθε Πρωτοχρονιά οι τιμές των διοδίων θα ακριβαίνουν, όπως προβλέπουν οι συμβάσεις παραχώρησης, ακολουθώντας την τιμαριθμική αναπροσαρμογή, ώσπου να φθάσουν τα 0,040 λεπτά του ευρώ ανά χιλιόμετρο σε τιμές 2006, που θα είναι και η τελική τιμή των διοδίων στους νέους αυτοκινητοδρόμους. Αυτό σημαίνει ότι το 2012, για παράδειγμα, οι τιμές των διοδίων ανά χιλιόμετρο θα είναι πολύ ακριβότερες από τα 0,040 λεπτά του ευρώ, αφού ήδη σήμερα, εν έτει 2008, η τιμή αυτή αντιστοιχεί σε 0,057 λεπτά του ευρώ.

* Αυξάνονται οι σταθμοί

Παράλληλα προετοιμάζεται ο υπερδιπλασιασμός των σταθμών διοδίων, με τη δημιουργία νέων, αλλά και με τη μετατροπή της πλειονότητας των υπαρχόντων σε σταθμούς είσπραξης διοδίων και από τις δύο κατευθύνσεις κυκλοφορίας, ενώ σήμερα σε αρκετούς σταθμούς εισπράττονται διόδια μόνο από τη μία κατεύθυνση.

Το αναμενόμενο ύψος των διοδίων επιβεβαιώνεται και από τις υψηλές τιμές που ισχύουν στη γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου «Χαρίλαος Τρικούπης», η οποία κατασκευάστηκε και λειτουργεί με τη μέθοδο της παραχώρησης.

Εκεί για τη διέλευση ενός ΙΧ αυτοκινήτου ο οδηγός πληρώνει διόδιο ύψους 11,20 ευρώ. Οι τιμές αναπροσαρμόζονται κάθε νέο έτος λαμβάνοντας υπόψη τη μεταβολή του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή. Η άμεση παραχώρηση των διοδίων στους ιδιώτες αποτελεί τρόπο χρηματοδότησης των έργων. Από τα έσοδα των διοδίων ποσοστό άνω του 50% επιστρέφεται στο Δημόσιο, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί στη χρηματοδότηση άλλων έργων.

Την αντίθεσή τους προς την πρακτική που επελέγη για τη μετατροπή των εθνικών οδών σε αυτοκινητοδρόμους έχουν εκφράσει τα κόμματα της αντιπολίτευσης και το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, κάνοντας λόγο για αυξήσεις-φωτιά σε δρόμους-καρμανιόλες. Την αντίθεσή τους εκφράζουν καθημερινά και οι οδηγοί των οχημάτων που κινούνται στους εθνικούς δρόμους της χώρας.

Οι αυξήσεις που ισχύουν από εφέτος στις τιμές των διοδίων κυμαίνονται από 37% για τα ΙΧ αυτοκίνητα ως και 180% για τα επαγγελματικά αυτοκίνητα, κάτι που σημαίνει ότι επιβαρύνονται οικονομικά οι μεταφορές προϊόντων και οι επιβαρύνσεις αυτές θα μετακυλιστούν στις τιμές των προϊόντων, πυροδοτώντας την ακρίβεια.
Οι υποχρεώσεις και τα έσοδα των ιδιωτών

Από τις αρχές του έτους άρχισε η είσπραξη των διοδίων από τους ιδιώτες-παραχωρησιούχους, με παράλληλη συρρίκνωση του έργου του Ταμείου Εθνικής Οδοποιίας (ΤΕΟ), το οποίο ως τώρα εισέπραττε τα διόδια και συντηρούσε το οδικό δίκτυο. Οι ιδιώτες εκτός την είσπραξη των διοδίων ανέλαβαν και την υποχρέωση της συντήρησης των τμημάτων των αυτοκινητοδρόμων, που τους παραχωρούνται για 30 χρόνια. Ειδικότερα:

* Για τα 25 χλμ. σηράγγων του ΠΑΘΕ που θα κατασκευάσουν στα Τέμπη και στον Πλαταμώνα οι ιδιώτες θα εισπράττουν τα διόδια στο τμήμα Μαλιακός (Σκάρφεια) - Κλειδί, μήκους 230 χλμ. Αρχισε η είσπραξη των διοδίων από την ανάδοχο κοινοπραξία Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, που ανέλαβε τη μετατροπή του τμήματος σε αυτοκινητόδρομο. Οι τέσσερις σταθμοί διοδίων του τμήματος αυτού λειτουργούν πλέον και από τις δύο κατευθύνσεις, ενώ λειτουργούσαν ανά δύο προς μία κατεύθυνση. Δηλαδή οι οδηγοί πληρώνουν πλέον διόδια τέσσερις φορές ανά κατεύθυνση, αντί για δύο φορές, ενώ αυξήθηκαν και οι τιμές.

* Στους κατασκευαστές της Ιονίας οδού δίδεται προς εκμετάλλευση το τμήμα Αθήνα - Σκάρφεια. Από τις αρχές Ιανουαρίου 2008 άρχισε η είσπραξη των διοδίων από την ανάδοχο κοινοπραξία Hellenic Autopistas στο τμήμα του ΠΑΘΕ από την Κηφισιά και συγκεκριμένα από τον ανισόπεδο κόμβο Μεταμόρφωσης ως τη Σκάρφεια, μετά τα Καμένα Βούρλα, μήκους περίπου 175 χλμ., και στο τμήμα Σχηματάρι - Χαλκίδα, μήκους 11 χλμ. Και στο τμήμα αυτό αυξήθηκαν οι τιμές των διοδίων.

* Για τον αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας (Ε65) δίδεται προς εκμετάλλευση στην ανάδοχο κοινοπραξία Hellenic Autopistas το τμήμα του ΠΑΘΕ από τη Σκάρφεια ως τις Ράχες Φθιώτιδας, μήκους 57 χλμ., που τώρα ανακατασκευάζεται από το ΥΠΕΧΩΔΕ. Πρόκειται για το περίφημο φονικό Πέταλο του Μαλιακού.

* Ο αυτοκινητόδρομος Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα επίσης πέρασε στη διαχείριση της αναδόχου κοινοπραξίας Μωρέας, η οποία εισπράττει και τα αυξημένα πλέον διόδια στο Σπαθοβούνι και στη Νεστάνη.

Στους νέους αυτοκινητοδρόμους, δηλαδή στην Ιονία οδό και στον Ε-65, τα διόδια θα λειτουργήσουν με την ολοκλήρωση των έργων, δηλαδή σε τέσσερα χρόνια, όπως και στην Εγνατία οδό, στην οποία προβλέπονται 13 σταθμοί διοδίων, που θα λειτουργήσουν επίσης με την ολοκλήρωση του έργου. Το Ανώτατο Οριο Διοδίων Τελών υπόκειται σε ετήσια τιμαριθμική αναπροσαρμογή βάσει του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή.

(ΤΟ ΒΗΜΑ)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου