Τετάρτη, 13 Μαΐου 2009

ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ 4/12/08: ΚΑΘΕ 50 ΧΛΜ ΚΑΙ ΔΙΟΔΙΑ..

Σε κλοιό διοδίων μπαίνει ολόκληρη η χώρα μέσα στην επόμενη τριετία. Κατά μήκος του δικτύου των συνολικά 2.186 χιλιομέτρων υφιστάμενων και νέων αυτοκινητοδρόμων, που έχουνπαραδοθεί με συμβάσεις παραχώρησης σε εγχώριες και εργολαβικές κοινοπραξίες, υπολογίζεται να αναπτυχθούν έως και 500 σταθμοί διοδίων, σε μεταξύ τους απόσταση περίπου 50 χιλιομέτρων. Σχηματίζεται σταδιακά ένας πελώριος εισπρακτικός ιστός για τους οδηγούς που θα διανύουν τις διαδρομές του βασικού δικτύου αλλά και θα κάνουν απλές επαρχιακές μετακινήσεις, με δυσβάστακτες επιπτώσεις στις τοπικές οικονομίες και κοινωνίες.

Παράλληλα βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη η σταδιακή αύξηση των τιμών των διοδίων, αρχής γενομένης από τον περασμένο Σεπτέμβριο που επιβλήθηκε η πρώτη αύξηση των ιδιωτών επενδυτών στις τιμές των διοδίων κατά 40%. Αυτή η πορεία θα οδηγήσει έως το 2011-12, που θα ολοκληρωθούν τα υπό κατασκευή οδικά έργα, σε εκτίναξη των αρχικών τιμών έως 300%.

Δηλαδή από 0,017 ευρώ ανά χιλιόμετρο το 2008 σε 0,040 ευρώ ανά χιλιόμετρο το 2011 και μάλιστα με χιλιομετροχρέωση. Πράγμα που θα γίνει ιδιαίτερα αισθητό σε όσους δεν πλήρωναν διόδια στις τοπικές μετακινήσεις.

Χαρακτηριστικά η διαδρομή Αθήνα-Θεσσαλονίκης μετ’ επιστροφής θα φθάσει να κοστίζει 40 ευρώ μόνο για διόδια! Το κόστος των οδικών μετακινήσεων λοιπόν με το Ι.Χ. αυτοκίνητο εντός της Ελλάδας μαζί με τις δαπάνες των καυσίμων θα φτάσει στα επίπεδα των αεροπορικών εισιτηρίων! Μεγάλη επιβάρυνση θα έχει και ο κλάδος των εμπορευματικών μεταφορών, ενώ αλυσιδωτές αναμένονται οι επιπτώσεις στις τιμές των αγροτικών προϊόντων και των άλλων καταναλωτικών αγαθών.

Στο μεταξύ, οι οδηγοί καλούνται την τρέχουσα τετραετία της κατασκευαστικής περιόδου να πληρώνουν ακριβά διόδια για το σύνολο του πακέτου των παραχωρήσεων στους ιδιώτες εργολάβους.
Δηλαδή τόσο όταν διανύουν τα 1.425 χιλιόμετρα ήδη κατασκευασμένων αξόνων με δημόσιο και κοινοτικό χρήμα όσο και τα 761 χιλιόμετρα δρόμων που ξεκινά η κατασκευή τους, ακόμη και εάν πρόκειται για δρόμους - καρμανιόλες, που η επικινδυνότητά τους αυξάνεται ακόμη περισσότερο από τα νέα εργοτάξια και αποσπασματικές κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, όπως στους άξονες Κορίνθου - Πατρών και Τρίπολης - Καλαμάτας.

Το πρόγραμμα «δρόμοι ανάπτυξης» του ΥΠΕΧΩΔΕ που αφορά στην κατασκευή πέντε βασικών αξόνων με τη μορφή σύγχρονων αυτοκινητοδρόμων (Ιόνια οδός, κεντρικός άξονας Πελοποννήσου από Τρίπολη έως Καλαμάτα, βόρειος άξονας Πελοποννήσου από Κόρινθο έως Πάτρα και Πύργο, Μαλιακός - Κλειδί και άξονας Κεντρικής Ελλάδας) υπερβαίνει τα 8 δισ. ευρώ. Οι εργολάβοι που προεισπράττουν τα διόδια από την πρώτη ημέρα ανάληψης των έργων το περασμένο καλοκαίρι θα εισφέρουν συνολικά 6 δισ. ευρώ, τα οποία ωστόσο θα έχουν προέλθει σε σημαντικό ποσοστό από τους ίδιους τους πολίτες, μέσω της μεθόδου προείσπραξης των διοδίων. Προχωρούν ωστόσο ένα βήμα παραπέρα καθιερώνοντας ακόμη και την προείσπραξη των προεισπραττόμενων εσόδων, μέσω των συσκευών e-pass, που άρχισε η εμπορική διανομή τους και για τους δρόμους - καρμανιόλες.
Οι εργολάβοι των οδικών έργων αρχίζουν ήδη να πυκνώνουν τους σταθμούς διοδίων, για να αυξήσουν τις προεισπράξεις των διοδίων και να μην έχουν απώλειες.

Οπως δημοσίευσε χθες η εφημερίδα «Ριζοσπάστης», η ιδιωτική κοινοπραξία που θα κατασκευάσει την Ιόνια οδό και εκμεταλλεύεται το τμήμα της Αθηνών - Λαμίας εγκαθιστά τρεις νέους σταθμούς διοδίων στο ύψος των περιοχών Αγίου Στεφάνου, Βαρυμπόμπης και Θήβας, βάζοντας στο στόχαστρο χιλιάδες κατοίκους και εργαζομένους στην περιοχή της Αττικής και της Βοιωτίας.

Οι συμβάσεις παραχώρησης που υπέγραψε το Ελληνικό Δημόσιο προβλέπουν τη δυνατότητα των εργολάβων να τοποθετούν σταθμούς διοδίων σε όλους του κόμβους των νέων αξόνων και έτσι οι ιδιώτες επενδυτές με τη σειρά τους αρχίζουν να «φυτεύουν» τα διόδια σαν μανιτάρια, φθάνοντας να υπάρχει στο μέλλον σταθμός διοδίων σε κάθε οδικό κόμβο.



ΔΕΜΕΡΤΖΗΣ ΑΡΓΥΡΗΣ

Ελεύθερος Τύπος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου